Câinele dumneavoastră are probleme serioase la nivelul pielii? Poate fi demodecie!

October 21, 2016

Demodex este un gen de acarieni ce rezidă în mod natural, în număr mic, pe pielea animalelor și chiar a omului. Ocazional, când bariera de protecție a pielii este slăbită, acești acarieni pot produce infecții ce pot varia în intensitate de la ușoare/ localizate până la foarte grave/ generalizate. Speciile care produc îmbolnăviri animalelor nu se transmit la om și nu sunt contagioase, cu excepția D. gatoi, specie contagioasă pentru pisici.

Provoacă îmbolnăviri în special în rândul animalelor tinere, dar când afectează animalele adulte, pot fi suspectate boli sistemice care au permis instalarea demodeciei.

Specii incriminate

La câini: Demodex canis, Demodex injai, Demodex cornei
La pisici: Demodex cati, Demodex gatoi

Prezenți pe pielea tuturor câinilor

Acești paraziții se pot transmite de la mamă la pui în primele 72 de ore de la fătare. Studii recente (1) arată că diferite specii de Demodex colonizează în număr redus pielea tuturor câinilor. Cu  excepția Demodex gatoi  care este considerat contagios în rândul pisicilor, producând îmbolnăviri odată cu transmiterea, despre celelalte specii nu se poate spune că sunt contagioase. Se consideră, totuși, că predispoziția genetică joacă un rol important în declanșarea bolii, dar și stările de imunosupresie sau bolile metabolice pot juca un rol important în declanșarea bolii. (2)

Îmbolnăvire

Boala apare mai frecvent la câini decât la pisici, poate avea o formă juvenilă (la animalele sub 18 luni), sau adultă; localizată, sau generalizată.

Mai predispuși sunt câinii din rasele pure: un studiu din Moscova a identificat rasele Pug și Bulldog Englez mai predispuse la demodecie (5), în timp ce un studiu din India indică Tibetan apso, Doberman, Alsacian apoi metiși  (3), iar în forma juvenilă rase mai frecvent afectate sunt, conform unui studiu realizat în SUA,  American Staffordshire terrier (35.6%), Staffordshire bull terrier (17.1%) și Chinese shar-pei (7.2%) (4). Dintre pisici, predispuse sunt pisicile Siameze și Burmese(2).

La câini, mecanismul de instalare a bolii este incomplet elucidat, totuși s-a descoperit că în cazul formei generalizate, limfocitele acestora prezintă niște anomalii. Factorii genetici, imunosupresia și factorii metabolici joacă un rol important.

La pisici apare în cazul bolilor sistemice imunosupresive: ex. FIV, autoimune: ex. lupus eritematos sistemic, sau metabolice: ex. diabet zaharat, cu excepția Demodex gatoi care apare și la indivizi cu imunitate puternică. Terapia locală sau sistemică cu imunosupresive (ex. corticosteroizi) poate declanșa ​

​demodecia.

Video: Demodex canis

Diagnostic
Poate fi obținut prin examinarea microscopică a unor probe obținute prin raclare de pe suprafețele afectate, prin realizarea unei trichograme , sau chiar prin biopsie la câinii din rasa Shar Pei.

Pot fi necesare examene complementare, întrucât afecțiunea poate coexista cu alte patologii, iar gradul de succes al tratamentului este condiționat de controlul acestora (ex. hipotiroidismul, diabetul zaharat, hipercorticism etc).

Click aici pentru mai multe informații cu privire la examinarea dermatologică.

Leziuni
Demodecia se manifestă prin alopecie, furfură, depozite seboreice, cruste, eritem, hiperpigmentare, lichenificare. Pruritul apare dacă speciile infectante sunt Demodex cornei sau Demodex gatoi, dacă boala evoluează concomitent cu o dermatită atopică, alergie sau dacă se complică bacterian sau micotic.  În cazul suprainfectării bacteriene pot să apară papule, pustule, furuncule, însoțite de febră, limfadenopatii, durere locală.

Demodecia localizată
Se manifestă prin leziuni de dimensiuni reduse ce afectează cel mult șase arii corporale. În general se instalează la nivelul capului producând leziuni în jurul ochilor, pe bot și în jurul gurii, la nivelul membrelor  anterioare, interdigital sau pe trunchi. Apare în general la animalele tinere și se vindecă în peste 90% din cazuri în decurs de 6-8 săptămâni, cu sau fără tratament. Afecțiunea se poate generaliza dacă factorii predispozanți nu sunt ținuți sub control.

Demodecia generalizată
Afectează mai mult de șase arii corporale și este una dintre cele mai serioase probleme dermatologice, putând duce la decesul animalelor afectate. Pe pielea animalelor afectate apar plăci eritematoase, alopecice, crustoase. Odată cu dezvoltarea unui număr mare de acarieni în interiorul foliculului pilos, acesta se destinde, permițând pătrunderea bacteriilor și apariția infecțiilor, furuncule. Progresând, boala duce la apariția unor inflamații severe, exsudative, granulomatoase. Odată cu trecerea timpului, datorită iritațiilor persistente pielea devine negricioasă, îngroșată – lichenifiere.

Tratament
În faza localizată leziunile se pot rezolva spontan, în 6-8 săptămâni, sau se pot generaliza.
În faza generalizată este necesar un tratament acaricid adaptat rasei și extinderii leziunilor, tratament antibiotic în cazul afectării bacteriene, tratament antipruritic atunci când acesta este prezent, îmbăieri periodice, suplimentarea dietei cu acizi grași esențiali  și nu în ultimul rând, tratament țintit asupra afecțiunii primare ce a permis scăderea imunității. Cel mai important este că tratamentul va pune la încercare răbdarea proprietarului fiindcă se extinde pe parcursul mai multor luni, iar rezultatele pozitive sunt cel mai adesea vizibile după numai două-trei luni de tratament. Lunar se vor face raclaje cutanate pentru identificarea paraziților, iar pentru succes, tratamentul va continua o luna după ce ultimul examen microscopic a infirmat prezența paraziților în leziuni.

1.    Ravera, I., Altet, L., Francino, O., Sánchez, A., Roldán, W., Villanueva, S., Bardagí, M. and Ferrer, L. (2013), Small Demodex populations colonize most parts of the skin of healthy dogs. Veterinary Dermatology, 24: 168–e37. doi:10.1111/j.1365-3164.2012.01099.x
2.    Rhodes, Karen Helton. Blackwell’s five-minute veterinary consult clinical companion. Small animal dermatology / Karen Helton Rhodes and Alexander H. Werner. – 2nd ed.
3.    D.C. Nayak,S.B. Tripathy,P.C. Dey,S.K. Ray,D.N. Mohanty,G.S. Parida,S. Biswal,M. Das (1997)  Prevalence of canine demodicosis in Orissa (India). Veterinary Parasitology. doi:10.1016/S0304-4017(97)00125-8
4.    Plant, J. D., Lund, E. M. and Yang, M. (2011), A case–control study of the risk factors for canine juvenile-onset generalized demodicosis in the USA. Veterinary Dermatology, 22: 95–99. doi:10.1111/j.1365-3164.2010.00922.x

5.    Kuznetsova E1, Bettenay S, Nikolaeva L, Majzoub M, Mueller R. Influence of systemic antibiotics on the treatment of dogs with generalized demodicosis. Vet Parasitol. 2012 Aug 13;188(1-2):148-55. doi: 10.1016/j.vetpar.2012.02.023. Epub 2012 Mar 10.

Share on Twitter

Postări recente